‘Hvordan øke inntektene til idrettslaget’ er et spørsmål som har blitt ytret i de fleste klubbhus landet rundt. Økonomi er en evig utfordring for organisasjoner som er primært drevet av frivillighet. I disse tider tyr man kanskje til Google for å finne svaret, men dessverre dukker det ikke akkurat opp en mengde av gode og innovative ideer.
Vi hevder ikke å ha løst denne gåten, men vi søker å lage et oppslagsverk som samler og kategoriserer de forskjellige inntektskildene som er relevante for idrettslag. Under lister vi opp typiske inntektskilder, og linker til ressurser der man kan finne mer informasjon. Samtidig forsøker vi å gi noen enkle forslag for å inspirere til å tenke nytt – kanskje finner man en idé som enkelt kan plukkes opp i sitt eget idrettslag?
Medlemskontingenter og treningsavgifter
Det ‘kjedelige’ først: medlemskontingenter og treningsavgifter utgjør naturligvis en stor del av inntektene til mange idrettslag. Det er samtidig en vanskelig inntektspost å forholde seg til, fordi vi ønsker at idretten skal være for alle. Altså må vi balansere den økonomiske driften av idrettslaget med priser som ikke stenger noen ute. For å henge med i tiden kan man foreta KPI-justeringer, noe også NIF selv oppfordrer til.
Offentlige tilskudd og kompensasjoner
Det finnes en mengde tilskuddsordninger for idrettslag, og noen av disse varierer mellom kommuner (for eksempel har noen kommuner tilskuddsordninger for å støtte en viss stillingsprosent for daglige ledere). Den beste kilden til informasjon om dette er idrettsrådet i den aktuelle kommunen. Klikk her for å søke opp ditt idrettsråd. Se her for NIFs egen liste over tilskuddsordninger. Vi lister opp noen av de viktigste tilskuddsordningene under med direkte linker til mer informasjon:
Tilskuddstyper og kompensasjoner for idrettslag (listen er ikke uttømmende):
Lokale Aktivitetsmidler (LAM) | Basert på idrettsregistrering, fordelt av idrettsråd |
Spillemidler til utstyr | Gis til fellesutstyr i idrettslag og -skoler |
Spillemidler til anlegg | For nærmiljøanlegg |
Idrettsskoler | Oppstart og utviklingsstøtte |
Extrastiftelsen | Midler til prosjekter som fremmer fysisk og psykisk helse for utsatte grupper |
Mva-kompensasjon | For varer & tjenester |
Grasrotandelen | Tippemidler – idrettslaget må være registrert i frivillighetsregisteret |
Sparebankstiftelsen | For idrettslag i: Akershus, Buskerud, Oppland, Oslo, Telemark, Vestfold og Østfold |
Gjensidigestiftelsen | For lag, foreninger og organisasjoner som er registrert i frivillighetsregisteret |
Arrangementer
Mange klubber er svært aktive og kjører ofte arrangementer for både medlemmer og ikke-medlemmer, mens andre har mer å gå på. Dette kan gi klubben litt ekstra inntekter og samtidig utvide idrettstilbudet i lokalsamfunnet.
Trenger du inspirasjon for hva slags arrangementer din klubb kan vurdere? Se vår tidligere bloggpost om påmeldinger til arrangementer.
Kioskdrift
I kiosken kan man oppnå litt høyere gevinst dersom man er litt kreativ i vareutvalget. Man bør uansett ha standard kioskvarer som man kan anskaffe fra f.eks lokale matbutikker eller arenasalg.no, men en hjemmebaket kake eller vaffelrøre er som regel hakket mer fristende. Til slutt kan man være kreative og undersøke om det finnes noen spennende lokale matprodusenter, som sikkert mer enn gjerne gir gode priser mot eksponering i kiosken.
Ettersom vi bruker kontanter stadig sjeldnere er det viktig å støtte alternative betalingsmetoder, som for eksempel Vipps eller iZettle. Skal man drive enkel kiosksalg av saft og vafler vil det mest sannsynlig holde med Vipps. For mer avansert kiosksalg der du ønsker å føre statistikk over solgte produkter kan iZettle være et bedre valg.
Et alternativ til tradisjonell bemannet kiosk kan være kaffemaskiner. Se for eksempel Nordic Drinks sin ‘IoT’-kaffemaskin. Klubben betaler ingenting, men får en andel av inntektene som kaffemaskinen genererer. Dette kan både være et lavterskel initiativ for de som ikke har ressurser til å drive kiosk, eller til klubber som har mange foreldre som venter på at barna skal spille kamp eller bli ferdig med trening.
Salg av diverse produkter og tjenester
Avhengig av klubbstørrelsen og omsetning på utstyr kan det være hensiktsmessig å benytte en dedikert løsning for nettbutikker. Vi lister opp flere av disse i neste kategori lenger nede på siden. For de som forventer et relativt forutsigbart salgsvolum kan det holde med enkle, provisoriske løsninger. Ved å selv stå for salget er det også enklere å sikre en fortjeneste, da de fleste utstyrsleverandører kun tilbyr rabatter mot medlemmer, og ikke inntektsdeling med klubben.
Vår egen påmeldingsløsning brukes av våre kunder til å selge diverse effekter, blant annet skikort, kaffekopper, klubbklær eller parkeringsoblater. Se vår bloggpost om bruk av påmeldingsløsning til salg for mer informasjon og ideer til produkter som kan selges av klubben.
Her er en kort liste med forslag til typiske produkter idrettslaget kan selge:
– Emit-brikker
– Sesongkort / heiskort (for de som har alpinanlegg)
– Parkeringsoblat (dersom man disponerer parkeringsplass)
– Kaffekopper med klubblogo
– Julekalendere
– Bensinstasjonkopper
Nettbutikk/utstyrsleverandører
For mer avansert salg av klubbklær og lignende kan man ty til utstyrsleverandørenes egne nettbutikker. Noen utstyrsleverandører kan ha kickback-avtaler med idrettslag, men de fleste tilbyr kun gode priser for medlemmer. Dersom man søker å oppnå en gevinst på salg av klubbklær kan alternativet være å gå til anskaffelse av klær selv og deretter videreselge til medlemmene.
Utstyrsleverandører med nettbutikkløsninger:
– Explendo
– Original Teamservice
– Klubb.no
– Brandr Gruppen
– Torshov Sport
– Klubbportalen
– Macron Store
– G-sport
– Clubassist
Sponsor/reklame
Idrettslag har en unik posisjon når det kommer til markedsføring: idrettslagene består nemlig av målgruppen til svært mange bedrifter, altså kjernefamilien, og er i tillegg assosiert med gode og sunne verdier. Sponsorinntekter har lenge vært en viktig inntektskilde for de fleste idrettslag, men det er også mange som har et stort uforløst potensiale. Vi anbefaler å lage en liste over lokale bedrifter og rett og slett ta en ringerunde – det skader ikke å prøve!
Det finnes forøvrig flere forskjellige modeller for sponsing/reklame for idrettslag. En av disse er kick-back avtaler som er et kommersielt samarbeid og vi linker til noen forslag i kategorien under dette. Eksempler på andre modeller er sponsing av materiell og utstyr, og lokale matprodusenter/butikker som kan donere mat og drikke til arrangementer/kiosker i bytte mot profilering.
Kick-back avtaler
Se under for liste over forskjellige bedrifter som tilbyr kick-back avtaler for idrettslag. Disse avtalene innebærer at dersom samarbeidet fører til salg for bedriften, vil en andel av inntektene tilfalle idrettslaget.
– Kraft til idretten (Kraftinor)
– Avis Sport (bilutleie)
– IoT Kaffemaskin (Nordic Drinks)
– Storebrand Forsikring (eksempel med Fossum IF)
Se også NIFs liste over idrettsavtaler for gunstige rabattordninger.
Dugnad
Det finnes mange muligheter for klubber å tjene penger/utstyr gjennom dugnadsinnsats. Det kan være alt fra en engangsjobb til å gjøre distribusjon av toalettpapir. Et enkelt google-søk på dugnad for idrettslag returnerer mange forskjellige portaler med dugnadstilbud. Under lister vi opp noen av de viktigste portalene.
Dugnadsportaler:
– Salva.no
– Sportslotteriet
– Enjoyguiden
– Dugnadsportalen
– Idrettshjelp (toalettpapir)
Noen idrettslag har, etter demokratiske prosesser, besluttet å tilby en “dugnadsavgift” for de som ikke ønsker (eller har tid til) å gjennomføre en dugnadsinnsats. NIF skriver selv om dette under sin veiledning for dugnad i idrettslag.
Vi håper at denne bloggposten kan tjene som et nyttig oppslagsverk eller sjekkliste når man gjennomgår inntektskildene til idrettslaget. Vi vil oppdatere denne posten nå og da etter hvert som vi får inn innspill fra dere lesere. Vi tar veldig gjerne i mot forslag og innspill som kan gjøre denne listen mer komplett og hjelpe andre idrettslag med å finne gode inntektskilder. Ta kontakt her for å komme med innspill eller for å høre mer om oss.
PS. dersom du synes denne listen er nyttig for idrettslag – del den videre!