Sesongforberedelser: optimalisér hjemmesiden til idrettslaget

Den første posten i denne bloggserien tok seg av den administrative planleggingen av sesongen. Vi fortsetter å guide deg gjennom sesongforberedelsene ved å vise hvordan du med enkle grep kan benytte “best practices” for å få en profesjonell og multifunksjonell hjemmeside som jobber FOR deg!

Det finnes mange grunner til å optimalisére hjemmesiden, uansett om du er i starten, midten eller slutten av en sesong. En god hjemmeside er både din klubbs utstillingsvindu og primære informasjonskanal, og må optimaliseres for begge deler. Ved å benytte grepene i denne posten kan hjemmesiden i tillegg bli klubbens rekrutteringskanal.

 

Dersom klubben din ikke har et nettsted enda, eller ikke har oppdatert den på lang tid, kan dette føles som en stor og kostbar jobb. Heldigvis finnes det gode, enkle (og ikke minst billige) løsninger som gjør at det å skape og/ eller optimalisére en profesjonell hjemmeside kan være en enkel prosess, som ikke krever teknisk kompetanse.

WebOrg gir deg moderne, responsive nettside-maler med avanserte funksjoner, som gjør at det å skape en moderne, profesjonell og multifunksjonell side er en enkel og lite tidkrevende jobb.

 

kap1

1. Få hjemmesiden til å jobbe FOR deg!

Et godt IT-verktøy bør gjøre dine vanlige oppgaver enklere, og tillate deg å jobbe mer effektivt. De følgende punktene beskriver funksjonalitet idrettslaget bør strekke seg etter for å sørge for at websiden jobber for deg og/ eller andre frivillige/ansatte i idrettslaget.

1.1 Gjør hjemmesiden til en rekrutteringskanal med online innmelding og betaling

Ved å ha innmelding via hjemmesiden kuttes antall telefoner og mailer drastisk. Foreldre kan i løpet av få minutter registrere, og betale for, sine barns medlemskap. Medlemsregisteret blir i tillegg automatisk oppdatert, og man behøver ikke purre på betaling.

I dagens samfunn er vi vant til å kunne registrere oss for tjenester og medlemskap online. Denne trenden vil kun vokse seg sterkere, og siden potensielle medlemmer allerede leter etter informasjon om klubben på deres hjemmeside, er det naturlig å legge til rette for enkel innmelding.

1.2 Medlemsportal

Bruk systemer som tillater både registrering og innlogging til en medlemsportal på hjemmesiden, hvor medlemmer kan endre sin personlige informasjon og utføre betalinger. Dette vil føre til at medlemmene selv i større grad tar seg av vedlikehold av medlemsregisteret, som igjen fører til mindre jobb for frivillige i idrettslaget.

Bonus: en egen medlemsportal fører til høyere aktivitet på hjemmesiden, som fører til at den i større grad blir en informasjonskanal. Det er også til nytte mot sponsorer som fremheves på hjemmesiden, som er opptatt av visninger og klikk.

Jo flere sider en besøkende laster inn, dess flere visninger får sponsoren. Med WebOrg får man en oversikt over hvor mange visninger og klikk sponsorbannerne har fått, noe som vil være et godt verktøy i videre sponsorjakt.

Les mer om dette punktet her.

1.3 Kalender og arrangementer

Dette punktet kan egentlig deles i 2: muligheten for å sette opp gjentagende aktiviteter i en kalender (treninger, kamper osv.), og muligheten til å sette opp påmelding til arrangementer.

De fleste idrettslag har aktiviteter og arrangementer der det er nyttig med en påmeldingsliste, og i mange tilfeller betaling. For å unngå å bruke masse energi (og hodepiner) på å purre opp betaling til arrangementet, bruk løsninger som gir mulighet til å ta påmelding og forhåndsbetaling samtidig.

Da sikrer man nødvendig likviditet til å gjennomføre arrangementet på en god måte, og man sparer frivillige ressurspersoner i idrettslaget masse arbeid (og hodepiner).

Bonus: med WebOrg får man denne funksjonaliteten i tillegg til at det er koblet med medlemsregisteret. Dette gjør at man blant annet kan lukke arrangementer for medlemmer og skille på pris for medlemmer og ikke-medlemmer.

1.4 Booking – banereservasjon, utleie av klubbhus o.l.

De aller fleste idrettslag benytter fasiliteter for kamp og trening, og mange må legge kompliserte puslespill for å få kabalen til å gå opp. Allikevel står mange av disse fasilitetene ubrukt i lange perioder – blant annet i vanlig skole/arbeids-tid.

Ved å benytte seg av en bookingløsning kan man slippe unna hodepinen med å legge dette puslespillet, og i tillegg sikre høyere grad av utnyttelse av fasilitetene – og i noen tilfeller også tjene penger gjennom utleie.

 

kap-2

2. Sørg for at all relevant informasjon er lett tilgjengelig

Spør deg selv og alle andre kontaktpersoner i idrettslaget hvilke spørsmål som er gjengangere over e-post og tlf. Som oftest dreier det seg om treningstider- og steder, kampdatoer, priser og kontaktinformasjon. Svarene på disse spørsmålene bør være svært lett tilgjengelig.

I følge flere undersøkelser gjort av både mediebyråer og statistikere, har man mellom 15 og 59 sekunder på å fange oppmerksomheten til leseren (det er ikke mye!).

2.1 Informasjon som bør prioriteres

Svarene på de typiske gjengangsspørsmålene som nevnt over bør være høyt prioritert. Etter å ha snakket med svært mange idrettslag, og ikke minst medlemmer, kan vi på generelt grunnlag si at de følgende punktene (i ingen spesiell rekkefølge) bør være lett tilgjengelig:

– Priser på medlemskontingent og treningsavgifter
– Kontaktpersoner- og info, på styrenivå og lagsnivå
– Treningstider- og steder
– Kampoppsett
– Påmeldingsinformasjon om populære arrangementer
– Dugnadstider- og betingelser ( f.eks. hvor ofte man pliktes til å delta)
– Utleie av fasiliteter (klubbhus, baner, haller osv.)

2.2 Vis informasjonen frem på en logisk måte

Sett deg i skoene på flere forskjellige brukere: f.eks. en forelder som skal melde inn sitt barn i klubben og et medlem som vil melde seg på et årlig arrangement. Hva er det første de ser når de kommer til hjemmesiden? Hvor enkelt er det for dem å finne det de trenger?

Dersom du sliter med å være objektiv og å legge fra deg din egen kunnskap om innholdet på hjemmesiden, kan du be noen om å gjennomføre spesifikke handlinger på hjemmesiden som imiterer bruken til en typisk besøkende.

Dette kan være en kollega, venn eller familiemedlem. Hvordan opplever de hjemmesiden fra et typisk brukerperspektiv? Hva kan gjøres enklere?

2.3 FAQ (ofte stilte spørsmål)

FAQ er en forkortelse av Frequently Asked Questions (som betyr “ofte stilte spørsmål”), og er blitt standard på veldig mange nettsider. Dette er en rask, lavterskel måte for en bruker å finne svar på det han eller hun lurer på.

Dette bør rett og slett være en samling av de nevnte gjengangsspørsmålene og korte, konsise svar på disse, og/ eller lenker til steder på hjemmesiden der disse besvares. Eksempel:

Spørsmål: “Hvordan kan jeg melde barnet mitt på årets fotballskole?”

Svar: Dette gjøres gjennom hjemmesiden vår, se i aktivitetslisten under “Fotball” eller følg denne linken: eksempelklubb.no/fotballskole

 

kap-3

3. Utseende

Et idrettslags hjemmeside bør først og fremst være et funksjonelt verktøy som jobber for administrasjonen og medlemmene. Den skal automatisere arbeidsoppgaver for administrasjonen og være lett å navigere for medlemmer (spesielt foreldre fanget i tidsklemma).

Det betyr ikke at det ikke kan se bra ut!

Faktisk henger de to sammen: en estetisk tiltalende nettside, der informasjonen er godt strukturert, senker barrieren for besøkende til å bruke tid på nettsiden til å finne det de er ute etter. Dette igjen fører til færre henvendelser, fordi de besøkende finner informasjonen de ellers ville ringt og spurt om.

3.1 Innholdsutforming: bruk “whitespace”

Spesielt dersom dere har mye innhold å vise frem er det viktig å gjøre det enkelt og smertefritt å fordøye. Det desidert viktigste elementet for dette som vi ser mange gjør feil på er:

 

“Whitespace” (tomrom)

 

Whitespace er betegnelsen på alt ‘tomrommet’ som omgir innholdselementene. For å forstå hva vi mener kan du bare kikke rundt på denne bloggposten.

Du legger fort merke til at det er generøst med tomrom. Dette er for å gjøre det enkelt å fokusere på innholdet, og for å gjøre det enkelt å komme tilbake til teksten om man tar seg en tenkepause.

Andre tips for innholdsproduksjon:

– Fatt deg i korthet der du kan
– Bruk avsnitt hyppig i lengre tekst-innhold (hint, hint: tomrom)
– Begrens lengre tekst-innhold på forsider – link heller til andre sider med lange tekster

3.2 Anskaff høykvalitetsbilder av lag, utøvere, baner & anlegg, klubbhus etc.

Dersom du selv ikke har utstyr eller foto-kunnskap, så henvend deg til medlemsmassen – det kan fort hende dere har noen hobbyfotografer som gjerne bidrar med gode bilder.

Gjør deg gjerne flid og benytt deg av bilderedigeringsprogrammer for å klippe til bildene, eller endre størrelse. Bruk f.eks. Photoshop eller gratisproduktet pixlr.com (som er en gratis miniversjon av photoshop). Søk på Google for brukerveiledninger for disse.

3.3 Gi hjemmesiden klubbens identitet med farger som svarer til/komplementerer klubblogoen

Dere ville ikke stilt opp på kamp mot rivalen iført rivalens drakter og farger. Hvorfor skulle det være noe annerledes for hjemmesiden? Dette er tross alt klubbens hjem og ansikt utad.

De fleste gode publiseringsløsninger (nettsideleverandører) gir muligheter for å definere farger på forskjellige deler av siden. Da kan man som oftest angi såkalte hex-fargekoder. Dersom du ikke vet hex-fargekodene til deres klubblogo, kan du enkelt finne ut av dette med et verktøy som heter “ColorZilla”.

3.4 Benytt deg av widgets (ferdiglagde moduler)

Widgets høres skummelt og vanskelig ut for de som ikke har vært borti det før. Sannheten er at man ikke trenger et fnugg av teknisk kompetanse for å benytte seg av dette.

De aller fleste publiseringsverktøy på nett har en knapp i teksteditoren for å legge inn ren HTML-kode. Dermed kan man legge til funksjoner fra andre nettsteder direkte inn på sin egen hjemmeside.

Disse funksjonene (widgets) har ofte en dele-knapp som heter “innbygg” eller “embed” på engelsk. Da kopierer man HTML-koden som dukker opp, går til teksteditoren for hjemmesiden til idrettslaget, og limer inn koden i HTML-vinduet. Eksempler på slike widgets er yr.no sitt værvarsel, interaktive Google-kart og Facebook boks, for å nevne noen.

3.5 Sponsorlogoer

Sponsorer fortjener å være synlig, siden de er viktige støttespillere for klubben. Dere gjør både dere selv og sponsorene en tjeneste ved å finne et høykvalitetsbilde og tilpasse størrelsen, slik at det blir seende pent ut.

Bonus: Ved å ha en hjemmeside som jobber FOR deg blir tradisjonelle administrative oppgaver tilknyttet innmelding og påmelding tatt hånd om av hjemmesiden. Det bidrar til økt trafikk og visninger av klubbens sponsorer!

responsivt-design

4. Gjør nettsiden responsiv (tilpasses mobil/nettbrett)!

At en nettside er responsiv betyr at den endrer og optimaliserer seg for skjermen den blir vist på – uansett om det er PC, nettbrett eller mobiltelefon.

Velg en leverandør som gjør dette for deg automatisk. Med WebOrg får du en fullt responsiv nettside og medlemsportal – du trenger ikke å gjøre noe.

5. Diverse ekstra-tips

Bruk systemer som tillater å bygge egne URLer, slik at man enkelt kan fortelle folk hvor man finner informasjon. Et eksempel er vår egen kunde Asker Skiklubb sin side for turorienteringsgruppen Askeladden: asker-skiklubb.no/askeladden

Den egentlige adressen til Askeladden er: asker-skiklubb.no/Orientering/Sidemeny/Askeladden.html

Ser du forskjellen? Hvilken er enklere å si muntlig eller skrive på en plakat? Svaret gir seg selv.

Inkluder link til hjemmesiden i alle kontaktpunkt – Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, epost-signaturer, plakater, osv. Hjemmesiden bør jobbe FOR deg ved å fungere som klubbens talerør og informasjonskanal, det er derfor viktig å forsøke å markedsføre siden så godt som mulig. Vi kommer nærmere inn på dette i en senere bloggpost, så følg med videre!

Oppsummering

En god hjemmeside for idrettslag/klubber behøver ikke være kompleks eller vanskelig å lage. Bruk litt tid på å danne deg et inntrykk av de vanligste spørsmålene folk har som egentlig kan (og bør) besvares på hjemmesiden.

Gjør den viktigste informasjonen lett tilgjengelig, bruk litt tid på å gjøre deg flid med bilder og farger, og sørg for å benytt deg av gode systemer for innmelding, arrangementspåmelding og booking.

Husk å legg inn rikelig med whitespace slik at det er enkelt å fokusere på innholdet.

Lykke til med optimaliseringen av hjemmesiden!

 

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
Vi er sosiale
Kontaktdetaljer

Drammensveien 288
1327 Lysaker

Noe du lurer på?
Fields marked with an * are required