Bruk av påmeldinger som salgskanal

Hva er egentlig en påmelding (med betaling)? Påmeldinger er enkelt og greit kjøp der man får registrert kunde- og kjøpsinformasjon. Dette kan være størrelse på en jakke, registreringsnummer på bil for parkeringsoblater, farge på kaffekopper og mye mer – det er kreativiteten som setter grensene.

I oppsett av en påmelding kan man selv definere påmeldingsskjemaet og angi pristittel (produktnavn) og pris. Ettersom pristittel dukker opp i betalingsrapporter (som kan sendes automatisk i ønsket intervall til f.eks regnskap) er det også enkelt å bokføre transaksjonene (NB! gjenkjennelige pristitler er en fordel!). Alt dette gjør at man kan tilpasse påmeldinger til mange formål.

Se for eksempel hvordan Bærum Skiklubb har forhåndssalg på sesongkort til skibakken Kirkerudbakken. Frem til 1. desember er det mulig å kjøpe sesongkort til en redusert pris. Når Kirkerudbakken åpner for vinteren kan de som forhåndsbetalte for skikortet gå i billettluken og aktivere kortene sine. Bærum Skiklubb sine representanter i billettluken har da en liste med informasjonen de etterspurte i påmeldingsskjemaet om hvem som har forhåndsbetalt og kan aktivere kortene til de som stiller opp.

I ca. samme gate finner vi salg av Emit-brikker. For alle skirenn fra og med klasse 11 år må alle ha egne emit-brikker for å gå renn der emit benyttes. Noen klubber har tatt kontakt med Emit og har fått gode avtaler på fellesbestilling av brikker. Da tar de enten først i mot forhåndsbetaling via påmeldingskalenderen, og bestiller på vegne av medlemmene, eller går til innkjøp av et parti og videreselger til medlemmer. Medlemmene får Emitbrikker til en god pris, og klubben sitter igjen med en fortjeneste; vinn-vinn!

Har klubben egen parkeringsplass? For de som ikke har en avtale med Qpark eller lignende, kan man lage sitt eget oblatsystem. Fossum IF er en av flere klubber som selger parkeringsoblater gjennom påmeldingskalenderen – da får man registrert all informasjon om kjøper: navn, adresse, bil(er) og eventuelt registreringsnummer. Her kan man også gi medlemsfordel ved å gi én pris til medlemmer og en annen pris til ikke-medlemmer – eller rett og slett kreve at kun medlemmer av klubben har anledning til å kjøpe parkeringsoblat. Se her for skjema for Fossum IFs parkeringsoblater for 2017 (frist utløpt).

Diverse klubbeffekter er en lite benyttet inntektskilde i mange idrettslag. Det kan være treningstøy- og utstyr, kaffekopper og fritidstøy med klubblogo. Det finnes mange utstyrsleverandører som kan printe logo på effekter og utstyr, og noen av disse har også egne nettbutikkløsninger. Se f.eks: Teamservice, Brandr Gruppen, og Klubb.no. For de som ikke skulle ha slike avtaler er en annen løsning å bestille partier fra leverandører og selge direkte selv gjennom påmeldinger. Dette gir ofte bedre marginer enn å benytte nettbutikkene til utstyrsleverandørene. Se her hvor enkelt det kan gjøres med salg av kaffekopper.

I forrige bloggpost viste vi eksempler på hvordan klubber benytter påmeldinger til forskjellige arrangementer og aktiviteter. I denne bloggposten har vi prøvd å inspirere til hvordan man kan benytte seg av påmeldinger til å forenkle salgsprosesser såvel som forhåpentligvis å finne ideer til nye inntektskilder. I neste bloggpost lager vi en liste over mange forskjellige ideer og kanaler for inntekter til idrettslaget.

Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
Vi er sosiale
Kontaktdetaljer

Drammensveien 288
1327 Lysaker

Noe du lurer på?
Fields marked with an * are required